26 marzec

niedziela, 26 marca 2023 Pola Rajewska, Emilia Młodkowska, Patryk Kamiński, Maksymilian Ratajczak Aktualności szkoły

W góry, w góry, miły bracie!

W dniach 8-12 marca, na zaproszenie dyrektora pana Piotra Malinowskiego, dwanaścioro ósmoklasistów gościło w partnerskiej szkole w Zębie. Tak o wyprawie na Podhale opowiadają Pola, Emilia, Maks i Patryk:

Gospodarze przygotowali szereg atrakcji, które pozwoliły nam zanurzyć się w kulturze, tradycji, sztuce i historii Podhala, umożliwiły odkrywanie uroków górskich szlaków, uprawianie zimowych sportów, a przede wszystkim spotkania z fantastycznymi ludźmi.

Pierwszego dnia tuż po przyjeździe pokazano nam szkołę. W zawieszonej na ścianach korytarza galerii zdjęć odnaleźliśmy postaci wybitnych absolwentów zębiańskiej podstawówki, także dokumentację ważnych wydarzeń – w tym podpisanie porozumienia o partnerstwie z naszą szkołą.

Zwiedziliśmy również muzeum techniki „Rupieć”, w którym zgromadzono przedmioty będące w codziennym użytku przed kilkudziesięciu laty. Trudno było się nieraz domyślić ich zastosowania czy sposobu użycia.

Ważnym dla nas punktem wieczoru był mecz koszykówki, który wygraliśmy w każdej z możliwych kombinacji składu. Warto zaznaczyć, że było to pierwsze zwycięstwo od początku współpracy naszych szkół!

Kolejnego dnia udaliśmy się do filii Gminnego Ośrodka Kultury w Suchem, gdzie oglądaliśmy odrestaurowane polichromie Władysława Trebuni-Tutki, usłyszeliśmy historię ich powstania i dowiedzieliśmy się nieco o samym autorze.

W siedzibie Związku Podhalan w Poroninie przywitał na pan Paweł Dziubas, zastępca wójta Gminy Poronin, który opowiedział nam o działalności Zespołu Regionalnego „Regle” im. Jana Jędrola. Natomiast pan Bronisław Chowaniec-Lejczyk, dyrektor szkoły w Suchem, zapoznał nas między innymi z wojenną historią sztandaru Związku Podhalan.

Pod przewodnicką opieką pani Teresy Bafii udaliśmy się do Zakopanego. Wędrówkę po tym niesamowitym mieście rozpoczęliśmy od najstarszego kościoła i cmentarza na „Pęksowym Brzyzku”. Poznaliśmy postaci ks. Józefa Stolarczyka, Jana Krzeptowskiego Sabały, hrabiego Władysława Zamoyskiego, doktora Tytusa Chałubińskiego, którym dawna tatrzańska wieś zawdzięcza swoje dzisiejsze znaczenie.

W Muzeum Tatrzańskim oglądaliśmy eksponaty historyczne i przyrodnicze, słuchając zabarwionych pasją opowieści o dawnym Zakopanem, o tatrzańskiej przyrodzie i o wielkopolskich motywach w dziejach miasta i regionu.

Dzień zakończył się fantastycznie! Razem z uczniami z SP 1 odbyliśmy przejażdżkę zaprzęgami konnymi, docierając na zaśnieżoną polanę, gdzie przy świetle księżyca i gwiazd rozpaliliśmy ognisko. Było nastrojowo, a przy tym smacznie: kiełbasa z ogniska – to jest to!

Piątek przywitał nas fantastyczną pogodą. Sprzyjało to podjęciu nowego wyzwania, jakim były narty biegowe, absolutna nowość dla większości z nas. Pan Bartłomiej Sawera przeprowadził z nami pierwszy trening – bakcyl połknięty! Później przenieśliśmy się na stok i zamieniliśmy narty na zjazdówki.

Wędrówka z Zębu na Gubałówkę to około 30 minut marszu, który umilają piękne widoki (Maks i Patryk zgodnie przyznają, że panorama Tatr zrobiła na nich ogromne wrażenie).

Punktem kulminacyjnym była „Noc Wrażeń”. Po raz dwudziesty uczniowie zębiańskiej szkoły, a my wraz z nimi, mieli możliwość spędzenia nocy w nietypowych warunkach, spotykając się z niesamowitymi osobami. Gośćmi byli tym razem trenerzy i zawodnicy Nowotarskiego Klubu Sportów Walki oraz legenda polskiego hokeja, wieloletni bramkarz klubu Podhale Nowy Targ i reprezentacji, trzykrotny olimpijczyk, Gabriel Samolej (Pola i Patryk podkreślają, że Noc wrażeń była okazją do spotkania bardzo ciekawych osób).

W sobotnie przedpołudnie przemaszerowaliśmy Drogą pod Reglami, dotarliśmy do polany w Dolinie Strążyskiej i dalej do wodospadu Siklawica, zaś wieczór spędziliśmy w zakopiańskich termach.

Nie bez znaczenia było też miejsce zakwaterowania (pensjonat „Zbójnik”), czuliśmy się tu bardzo dobrze!

W niedzielę, w dzień wyjazdu - Tatry żegnały nas piękną pogodą.

Dziękujemy za wspaniałą gościnę! Nasz pobyt w Zębie był bardzo udany! Czekamy na Was w Suchym Lesie!